ziarah lagi ye.. ;)

siapa setuju untuk buat reunion 8 tahun akan datang?

Friday, December 3, 2010

complex'''

Q : Define pressure.
A : pre-exam mood.

***selingan. heheh.***

bismillah. syukur! Sebab berpeluang lagi menulis di blog ni, alhamdulillah.

'humans are complex'
Manusia itu kompleks? Mungkin, sebab dia multicell organisms :D Ya, manusia ada otak, perasaan dan akal tahu, jadi dia lebih kompleks berbanding kucing yang berotak-perasaan tapi tak ada akal (?) Kompleksss sangat, unpredictable kot!

Maka note 1 : Homosapiens/Humans - mega complex (!?)

highlighted : complex - feelings.
[Bukannya tak seronok cerita tentang akal dan otak tu, tapi saja nak highlight perasaan. OK kan?] Manusia ada perasaan, sebab kita bukan android :D OK, variasi perasaan. Perasaan juga biasanya lahir dari keadaan sekeliling (oh, mesti.)

contoh mudah :
Situasi : Lulus peksa cemerlang-gemilang.
Perasaan : 'oh, bahagianya!' - syukur.

Tapi, tapi, apa perasaan kita sekalipun, dalam apa keadaan sekalipun, semua tu kehendak Dia. Ada perasaan gembira? Syukur pada Dia. Sedih, kembalilah pada Dia, muhasabah. Perasaan cinta pada seseorang, landaskan kerana Dia. Bahkan, semua yang kita rasa perlu kerana Dia. tak kira apa.

Note 2 : Feelings - Intentions, Lillahi ta'ala.

Jadi tahulah, bahawa manusia tu bermacam-macam. Kadang-kadang kita sibuk terkotrek-korek peribadi, silap-betul orang lain. Kalau cari kebaikan tak apa - kita boleh contohi, tapi kalau sibuk sangat cari silap orang... (?)

Maka nampaklah, manusia tu bermacam-macam. Sangat perlu untuk berkolaborasi dengan yang lain, sebab hidup ni bukan tentang diri sendiri saja. Ya, manusia kompleks sebab kadang-kadang, diri kita sendiri pun, perasaan sendiri pun kita susah nak figure out, kan? Apa lagi orang lain. Jadi, belajar untuk terima lebih-kurang diri sendiri dan orang lain.

Moralnya : *Hey, figure it yourself. Biar hemat anda tentukan, boleh?

Love. Allah bless, ameen.

p/s : Asifah untuk post yang mungkin tak sampai maksud ni. See, told ya, even sometimes- I can't really portray my thoughts well. Complex.

1 comment:

harapan

kita adalah generasi harapan agama. walaupun kita wanita, tidakkah Aisyah Humaira' r.a dan Fatimah az-Zahra' r.a itu juga wanita..? kita mampu membangkitkan kembali daulah yang lama tidak kelihatan. walaupun hanya dengan sebuah blog...